Säok (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, January 22, 2021, 13:06 (1162 dagar sedan)

Fanns Säok överhuvudtaget före 1959?

(Jag lyfter Kjell Fribergs fråga i tråden som börjar med 'Lokbiträde', till en egen tråd.)

Nej. Säok infördes i samband med 1959 års utgåva av säkerhetsordningen (säo).

Säok, som var ett eget dokument i egen ringpärm, hade först titeln Säo-kommentarer och den administrativa beteckningen Specialtryck 1 till särtryck 110. (Säo var särtryck 110. 1959 infördes också principen att kortbeteckningar för diverse instruktioner skulle skrivas som ”vanliga ord” med gemena bokstäver, alltså säo, säok, vxi, knri etc.) Säok var så redigerad att avsnitten kallades ”Till § x” och ”Till mom y”, där x och y var paragraf- respektive momentnummer i säo. (Moment = uråldrig beteckning för underavdelning till en paragraf.)

I samband med den administrativa omorganisationen från Kungl. Järnvägsstyrelsen till SJ Centralförvaltning slopades beteckningen ’särtryck’, och i stället infördes beteckningarna SJF för Statens järnvägars föreskrifter och SJH för Statens järnvägars handböcker. Det medförde att säo 1963 blev SJF 010, medan säok blev SJH 010 (alltså en ”handbok”).

Bakgrunden till säok, som jag har fått det berättat för mig, var att 1947 års utgåva av Säo ansågs vara allt för kortfattad för förståelsen av reglerna. Visserligen hade man under årens lopp gett ut diverse kommenterande skrifter (bl.a. Meddelande från överinspektören för säkerhetstjänsten), men nu skulle man pröva ett nytt grepp och skriva ner allt det där som man ville förmedla.

Redan från första början med användningen av säok visade det sig dock vara långt ifrån klart huruvida det som stod i säok skulle räknas som regler eller inte. Det var svårt att se säok-texten som enbart kommentarer; oundvikligen hade vissa delar av texten karaktären av ”tilläggsregler”. Detta ledde till att säok, vid utgivningen av 1973 års säo, ändrade titel till Kompletterande föreskrifter och anvisningar till säkerhetsordningen. Den administrativa beteckningen för säok ändrades till SJF 010.1.

1979 kom en ytterligare ny utgåva av säo och säok, men den ändrade inte på redigeringsprinciperna.

Under 1980-talet, då jag jobbade på SJ Trafiksäkerhet, kunde det några gånger vara ”hugget som stucket” huruvida en ny regel skulle tas in i säo eller i säok. (”Det finns inte utrymme på rätt sida i säo, men det finns plats i säok.”)

År 1994 var det dags för ytterligare en ny utgåva av säo/säok. Det så kallade TRI-projektet, som syftade till en helt ny redigering av trafikreglerna (det som ”så småningom” ledde till JTF år 2009), det hade då redan pågått några år, och man ville inte förvirra personalen att tro att 1994 års ändring var ”det nya”. Man kallade därför ändringen inte en ny utgåva utan som ett ändringstryck till 1979 års säo/säok. I praktiken var det dock en ny utgåva, för alla bladen trycktes om, och –- inte minst -- säok-texten redigerades in i säo, så att text under ”Till mom x” i en viss paragraf stod direkt efter den aktuella säo-texten i moment x. Säok upphörde alltså som ett eget dokument, och man slutade i praktiken att tala om säok; det var ju ändå i boken säo som allt stod, så att säga. Vid 1994 års ändring gav Banverket ut sin egen säo, ett eget dokument med samma text som SJ:s säo, inklusive inredigerad säok-text.

Även 1996 och 2000 gavs det också ut nya utgåvor av säo/säok. När större regeländringar genomfördes, bl.a. i avsnitten som diverse ”arbeten och småfordonsfärder” gjorde man om redigeringen så att de nya formuleringarna inte längre innehöll någon "säok-text". I vissa delar fortsatte dock ursprungliga texter att gälla till 2009, då säo/säok upphävdes.

Tillsynsmyndigheten Järnvägsstyrelsen ”kapade” Banverket TRI-projekt under slutet av 00-talet och gav 2009 ut det som i princip TRI-projektet hade tagit fram som JTF, Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, som var en myndighetsföreskrift, alltså en del av lagstiftningen. JTF-texten var styrd av TRI-projektets övergripande uppfattning om att reglerna skulle bli ” inte så detaljerade och krångliga, utan mera övergripande”. Alltså, en uppfattning som åtminstone delvis kan sägas vara motsatt till det som 1959 hade styrt framtagandet av säok.

2016 överlämnade den nya tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen JTF-reglerna till ”branschen”, efter att ha kommit fram till att trafikregler riktade direkt till operativ personal inte ska utgöra lagstiftning. Trafikverket tog över, i överenskommelse med Branschföreningen Tågoperatören och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer. Trafikreglerna gavs ut som TTJ, Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg, de som nu gäller. Frågan om behovet av ”kompletterande regler och anvisningar” kommer då och då upp till diskussion, men ännu har diskussionen inte lett till något konkret. Men kanske blir det så småningom en nystart på ”en ny säok”?
/up


Hela tråden: