Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av petersp, Sunday, January 24, 2021, 17:06 (1186 dagar sedan) @ Hans Broman

Hejsan Hans och all som hjälpte mig i hittills!

Först önskar jag ett gott nytt år till hela kommunen här i JVM2.

Emmelertid har jag fått fram en hel del nya fakter angående min inresa till Sverige. Jag har fått några dokumenter av f.d. Missionskyrkan som organiserade dessa transporter för Berliner-Barn på Svenska sidan.

Det är nu 100% klart att jag åkte med snälltåget 88 från Malmö C kl. 7:25 som kon fram till Nässjö kl 10:56 så det passar precis med min fostermor's minne att jag ankom "vid lunchtiden". Men: jag var på denna tåg inte den 20nde Mars utan den 21st Mars 1963. Jag håller på att får fram mer information om resvägen innan men det är nu i alla fall klart att vi var på en regulär tåg denna dagen.

Hela gruppen bestod av 151 barn men dom tog olika tåg och håll från Malmö (ser bilden). Jag var med i sista gruppen (4) som bestod av 14 barn. Av dess 14 stycken, 5 barn hoppade av i Alvest och tog tåg nr.644 till andra destinationer mellan Alvesta och Limmared.

Jag undra och att sista avsnittet "20/3 Trelleborg Malmö C" med alla 151 barn betyder, att alla vi 151 barn hade samlad i Trelleborg och sent fortsatt mot Malmö. Då kan det vara att en del som hade kommit över Sassnitz-Trelleborg tillsammanfördes med dessa barn som kunde inte resa genom Östtyskland til den tiden. Denna gruppen har nog flygit till Hamburg och fortsatt mot Trelleborg med färjan (jag antar Travemünde-Trelleborg). Men det skulle också betyda att jag har inte flygit fram till Malmö Bulltofta.

[image]

Finn det någon här i forum som har tidtabellen 162? Där skulle man kunna ser vilken lok-typ och vagner snälltåget hade.

Tack så mycket igen till alla som hjälper i min undersökning. Det är väldigt spännande!

Hälsningar från Peter!


Hela tråden: