Om stenkol.....en bekännelse! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Torbjörn G @, Wednesday, February 25, 2009, 11:46 (5533 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Hej alla!

Tack för era intressanta inlägg! Jag gillade speciellt den om atomdrivan lok och livslängden på personalen!:-D Och den om att smuggla ut svärdet till motorsågen var också en höjdpunkt!:-D Men dock lite OT....

För det är så här.....att jag som varande "mellan två jobb" nu för samtal med en utrikes kolleverantör om att vara deras representant i Scandinavien. Och vi har kommit en bit i dessa förhandlingar. Kolet som kommer att erbjudas är av en väl lämplig kvalitet för att producera ånga och då också i ånglok eller ångbåtar.

Kolet, som nyligen börjats att brytas på denna plats, har redan proveldats utomlands på en normalspårig museijärnväg. Påeldningen startade med ved, men ganska snart övergick man till kol innan pannan hade något tryck. Ingen hjälp av tryckluft till blästern. Det tog därför längre tid än med det kol de annars använder. Men när väl tryck fanns och blästern kunde sättas in så brann det bättre än med det gamla kolet. Loket kördes hela dagen med olika besättningar och med varierande tågsammansättning. Resultatet var en minskad användning med ca 20%! Utlåtandet från personalen var - "det här vill vi mer av, när kan vi få det"!

Kolets karakteristik är:
Suitable for all types of steam raising boilers
Sulphur levels. 1 - 2%
Calorific value. c.30 GJ/tonne
less than 0.05% chlorine.
Ash levels 5 - 8%
Sizing (45 x 65mm) and (65 x 100mm)
Volatiles 11 - 15%
Assured quality
Continuity of Supply
NB: the above sizing is indicative and can be altered in accordance with customer requirements. Coal will be produced within an ISO9001 accredited quality assurance system.
Vad gäller storleken som det refereras till ovan så finns det nu i följande fraktioner:
22 x 45mm
45 x 65mm
65 x 100/110mm
samt kanske även i 10/12 x 22mm om det nu är någon som önskar så klent? Dessutom finns det osorterat för leverans till främst kolkraftverk. Brytningen beräknas pågå i 14-15 år med en produktion om ca 1 miljon ton per år.

Jag tror att fraktionen 45 x 65mm skulle passa oss alla, normal- som smalspåriga. Någon som har håller med eller har en annan uppfattning?

Jag bör ha ett pris klart till någon gång i April då de har kört igång den stora tvätt- och sorteranläggningen. Men det skulle vara av stort intresse för mig och leverantören att få intresseanmälningar så att vi kan bedöma lämpligt sätt att frakta kolet till Sverige på. Antingen om ni skriver det här eller skickar ett mail till mig.

MVH

Torbjörn Gustafsson


Hela tråden: