Upprivning av LEJ och SbhJ? (Historiskt material)

av K Lemming, Tuesday, January 26, 2021, 19:37 (1185 dagar sedan) @ Anders.k.

1946 kördes två par sexdagars lokalgodståg, för fjärrtrafik (passerande) resp. lokaltrafik. Båda med E-lok, i två turer: Som sannolikt omfattade också persontågen. Indragna vid Landskrona-elektrifieringen 1949. Ersatta med reguljär lokomotorkörning Billesholm-Ekeby och behovsvis sådan Landskrona-Kingelstad.

Ånglok kvar i persontågen till ~1953. Bettransporter pågick till 1958.

Nedläggningen 1960 beräknades spara in ca 260 000 kr. I dag nära tre miljoner?


Vilka godskunder fanns det mellan Landskrona och Billesholm?

I Säby fanns ju anslutande spåret till sockerbrukey och i Ekeby fanns spåret till Skrombergaverken. Men där i mellan som t.ex Kingelstad som tydligen betjänades vid behov efter 1949, vad fanns där?


Sockerbruket i Säbyholm lades ju ner 1962 så då försvann ju trafiken på den lilla snutten.

Men när försvann godstrafiken till Ekeby ?

M.V.H Anders.k.

Efter 1960 var där väl ingen trafik mellan Säby och Ekeby om jag förstått det rätt. Från Landskrona gick det trafik Landskrona - Säby - Säbyholm, iaf fram till nedläggningen av sockerbruket. Om där efter det var fortsatt trafik till Säbyholm till någon möjlig industri som tog över sockerbrukets bygnader efter 1962 vet jag inte.
När revs LEJ och SbhJ upp?


Hela tråden: