Artikelregister (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby, Wednesday, January 27, 2021, 18:40 (1156 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Och finns/fanns det något liknande register för andra förenings- och facktidskrifter (inkl alltså salig Järnvägs-Teknik/Statsbaneingenjören, Meddelanden från SEJIF (Sveriges enskilda järnvägars ingenjörsförbund) m fl)?
Enskilda initiativ i detta avseende är uppskattade, ännu mer om de går att ta del av förstås.
/undrar CEO instämmande


SJK-medlemmen Lars Furuskär tog ett sådant initiativ och gjorde ett artikelregister för åtskilliga järnvägstidskrifter. Nu är det ett antal år sedan Lars var aktiv, så de senaste årens artiklar saknas.

När det gäller skanning av tidskrifter har jag skannat in SJK medlemsblad och några årgångar av TÅG. När jag får tid fortsätter jag med ytterligare TÅG. Tanken är att dessa via SJK webbställe skall göras tillgängliga för SJK-medlemmar. Vi har dock haft problem med att från SJK få full kontroll över webbplatsen; det har varit många inblandade från olika tjänsteproducerande företag och underleverantörer till dessa. Nu verkar detta vara på väg att lösas, men jag kan inte lova när medlemsblad och TÅG blir tillgängliga.

När det gäller andra tidskrifter som fanns i SJK bibliotek har vi varit nödgade att gallra ut vissa av dessa i samband med flyttningen från magasin (skyddsrum) i Sollentuna till den betydligt mindre lokalen i Sundbyberg, men jag håller på att skanna (inklusive OCR-tolkning, så texten blir någorlunda sökbar) stora delar, exempelvis Ånghwisslan. Av upphovsrättsskäl är det svårt att lägga ut detta material, såvida inte utgivande förening eller motsvarande ger tillstånd (och för just Ånghwisslan är det extra svårt eftersom föreningen upphört). Tanken är istället att de skannade tidskrifterna skall kunna läsas på en dator i klubblokalen när denna återigen (till hösten?) börjar ha öppet de flesta tisdagskvällar.

Just Ånghwisslan tyckte jag det var angeläget att bevara, eftersom de flesta (stencilerade) årgångarna varken finns på KB eller i Lund (som annars har pliktexemplar av tryckta skrifter). Att bevara fysiska Ånghwisslor var omöjligt eftersom det rörde sig om cirka fem hyllmeter, och eftersom det saknas index för denna tidskrift (som bestod av en mängd kortare eller längre insända notiser/artiklar från föreningens medlemmar) är en samling sökbara filer

den enda användbara lösningen.

Kan det inte ifrågasättas om en sådan skrift uppnår "verkshöjd"? Inget negativt om skribenterna, men om det handlar om enbart korta artiklar/notiser är det tveksamt. Dessutom är det ju så att så länge ingen hävdar upphovsrätt/verkshöjd så händer ju inget. Det är ju lite trist att upphovsrätten annars hänger i långt efter att skribenten dött.


Hela tråden: