Artikelregister (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby, Thursday, January 28, 2021, 11:47 (1177 dagar sedan) @ Harald

Man kan också tänka sig listor, tabeller o dyl. Dessa återger information, antingen får man återge dem i sin ursprungliga form eller så får man inte alls återge dem.


Nja, man får nog skilja mellan form och innehåll där också. Vi kan som exempel ta det register över tidskriften Ringlinien som jag nämnde i ett annat inlägg. Det har formen av en tabell som kan filtreras med olika sökord. Innehållet i tabellen är uppgifter om vad som finns i olika nummer av tidskriften och det omfattas inte av någon upphovsrätt. Det får alltså återges, men sammanställningen och bearbetningen som gör att det blir en tabell där man kan filtrera fram önskad information har jag gjort. Om någon utan mitt medgivande tar min html-kod och använder den på en webbplats så anser jag att det är ett upphovsrättsbrott.

Här börjar det bli riktigt krångligt! Kan även OCR-kodning anses ha verkshöjd? Dvs om texten är tillgänglig på nätet men inte sökbar och någon OCR-kodar den så att den blir sökbar, kan denne då hävda upphovsrätt?


Hela tråden: