Aldrig byggda 891 banor? Mest spårviddsbytta banor? (Bana)

av Lennart Petersen, Thursday, January 28, 2021, 18:38 (1177 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Malmö - Ystad skulle först byggas med 891 mm spårvidd. Nästa förslag blev 1067mm. Men den byggdes med normalspår. Skabersjö-Trelleborg skulle byggas med 891 mm spårvidd samtidigt som Malmö-Ystad.

Inte riktigt i den ordningen, banan projekterades först med normalspår, det ansågs självklart att banan skulle ha samma spårvidd som SJ och Ystad-Eslöv. I en ny utredning planerades den som normalspår men med lätt överbyggnad. När det stod klart att man inte kunde räkna med statligt bidrag för banan, orsak var att ”trakten ansågs rik nog att självt finansiera sina järnvägar” gjordes ett nytt förslag med 891mm spårvidd och 17kg räls. Även detta förslag förkastades och ett nytt med 1067mm spårvidd ,17,2kg rälsvikt utarbetades. Efter detta bildades ett aktiebolag för att bygga banan som antingen smalspårig eller normalspårig om tillräckligt med aktier för detta tecknades. När de stora godsen lämgs banan gick on med kapital fanns det underlag för normalspår och banan kom att kallas för Grevebanan efter dessa aktietecknare.
Den lilla boken ”Malmö-Ystads Järnväg 1874-1974” kan vara något.


Hela tråden: