Jag har en dröm... (Arkiv/forskning/litteratur)

av Lennart Petersen, Saturday, January 30, 2021, 02:07 (1154 dagar sedan) @ Ulf Diehl

För den som jag i (över)mogen ålder flyttar och vill ta med sig alla sina böcker och tidskrifter så upptäcker man att bara gamla tidskrifter i källaren tar en volym på flera kubikmeter. Om man nu har velat vara (stödjande) medlem i tiotalet museiföreningar och dessutom velat följa vad som sker med aktuella tidskrifter.
Tänk om man (= någon annan!) hade haft tid och möjlighet att under rådande virusisolering skanna in några/alla gamla tidningar och göra dessa tillgängliga för alla t.ex via Järnvägsmuseum (SJKs intressen verkar inte ligga åt detta hållet längre....). Kombinerat med ett bra sökregister skulle det underlätta för alla historieintresserade eftersom det skrivits mycket bra artiklar i det förgångna. Främsta önskemålet skulle vara tex Järnvägs-Teknik, TÅG, Ånghwisslan, Roslagsexprssen, H8D, Teknisk Tidskrift (finns delvis redan), Järnvägar, ÖSlJ-Bladet och många fler. En eloge här till Järnvägsmuseum som lägger ut årsboken SPÅR på nätet.
Det medges att finns upphovsrättsliga frågor men jag har svårt att tänka mig att en förening skulle motsätta sig reproducering av äldre utgåvor. Vi kan gärna sätta en 5-10 års gräns.
Det är rätt enkelt att skanna en tidning vilket alla flatbäddsskrivare idag klarar - men ack så tråkigt.

Ulf Diehl

En sak i sammanhanget som kan vara intressant är att om man tycker de egna samlingarna, eller föreningens för den delen tar för stor volym och är för otymplig att hantera och härbärgera så är det helt o.k att scanna in och bevara i ett digitalt exempel. Man kan även överlåta insvanningen om man samtidigt makulerar originalet. Det är lite som att koka vatten till ånga, det är fortfarande samma molekyler...
Upphovsrätt är annars bland det krångligaste och svårtolkade som finns i juridiken.
Men för en tidning som Tåg har ju publicerats regeln att insänt material anses tillhöra SJK som kan disponera det efter eget val.
Om sådan regel finns så räcker det med föreningens godkännande.


Hela tråden: