vändskivor /(förenings)historia (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Sunday, February 07, 2021, 12:28 (1172 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nu har vi återigen som vanligt gjort en rejäl urspårning från kärnämnet här i detta fora, jag är inte ett dugg förvånad men låt oss återgå till grundfrågan rörande belysningsarmaturen från f.d Fågelhems sågverk längs gamla ÖCJ strax norr om Vib. Efter kontakt med den dåvarande ägaren till denna fastighet så fick vi hämta den därvarande gamla utebelysningen som då fortfarande stod kvar på brädgården. De bestod av den gamla typen av enkla armaturer som matades med ström via blanktrådar och porslinsisolatorer. Vi gjorde en dagsutflykt från föreningen och plockade ned samtliga armaturer inkl. isolatorerna och detta forslades österut mot Vk och till TJF.
Jag hade en illusion om att denna belysning skulle återställas i sin helhet och placera dem runt vändskivan vid ångloksstallet och där strömförsörjningen skulle ske via blanktrådar som i fornstora dagar. Hade även tänkt sponsra arrangemanget med nya impregnerade telefonstolpar vid den tiden. Det är många år sedan men ingen respons från styrelsen och ärendet verkar mörklagt för gott verkar det som men å andra sidan vem vill ha en tivoliliknade karusell upplyst av gammal armatur i dessa dagar när det finns nya modeller med diodbelysning med strömsnåla lampor och när ångdriften är nedlagd och fordonen övergått till dieseldrift.;-)

Armaturerna hamnade som sagt i Verkebäck, se Hugos inlägg. De är inte inkopplade ännu, därför är de mörklagda! Några andra mörklagda konspirationsteorier finns inte! ;-)

Nästan varje gång det skrivs något om TJF i detta forum så skriver du att ångdriften är nedlagd och fordonen övergått till dieseldrift, eller andra saker "åt det hållet".

Du vet ju mycket väl att föreningen inte har något fungerande ånglok, men att arbetas med att få ett och fungera, nämligen SÖJ 6. Målet är ju att få ett fungerande ånglok framöver, men som du vet tar ju sånt både tid och kraft, energi och pengar. Du har ju själv varit med och renoverat upp NVHJ 22 / L18p 3147 och då vet du att ångloksrenoveringar tar tid. :-)

Mvh

//Fredrik


Hela tråden: