Aldrig byggda 1067 banor? (Bana)

av Göran Kannerby, Friday, February 12, 2021, 21:36 (1140 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tråden jag startade om aldrig byggda 891 banor gav många intressanta svar om tänkta banor jag inte kände till.
Så jag provar med en likadan om 1067 banor. Vad fanns det för planerade 1067 banor som aldrig blev byggda?


Norra stambanan med fortsättningar som banan till Storlien (Trondheim) och stambanan genom Norrland, fanns som principbeslut av Riksdagen men ändrades. Även Katrineholm-Norrköping skulle byggas smalspårig, okänt vilken spårvidd men sannolikt 1067, en riksdagsman sa i debatten att vill dom ha något annat i Norrköping får dom betala själva , men även detta beslut ändrades före byggstart.
Katrineholm-Norrköping hade sannolikt snabbt blivit ombyggd till normalspår men hade Norra stambanan blivit smalspårig hade man kanske byggt fast sig och norra Sverige blivit smalspårigt. Förutom redan färdigbyggda GDJ och samtrafik med den var ett argument för normalspår. Hade Norra stambanan byggts med smalspår var avsikten att redan byggda Stoclholm-Uppsala skulle konverteras till smalspår.
Sen kan vi ju även nämna KUJ som ju definitivt var tänkt som 1067 men riktigt så blev det inte.

Men inte hade Malmbanan byggts smalspårig ändå?


Hela tråden: