Köping Uttersbergs järnväg (Fordon: vagnar)

av Lennart Petersen, Wednesday, February 17, 2021, 18:10 (1157 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Enligt[b] Lortenz Ludwig Lorichs[/b] som författade boken om Köping Utterbergs järnväg, levererades både [b]vagnarna och loken[/b] med den breda spårvidden. Det hade väl varit märkligt om samma beställare, beställt lok och vagnar med [b]olika[/b] spårvidd.
Vem har rätt wikip. eller L.L.L. ? Om man hade varit tvungen att beställa nya vagnsaxlar hade vagnarnas pris ökat med ca 100:- per vagn, detta skulle i så fall synas i bokföringen. Nog var det väl så att vagnarna inte levererades alla samtidigt, utan en efter en, och att vagnarna kom till användning vid banbyggnaden ?

Vad som var levererat vid lokbeställningen var ett antal enklare arbetsvagnar avsedda för banbygget, dessa ändrades sedan till 1093.
När man sedan stod för de facto med lok för 1093 så ändrade man till den spårvidden och gods och personvagnar fick denna aningen bredare spårvidd.


Hela tråden: