Köping Uttersbergs järnväg (Fordon: vagnar)

av Anders Nordebring, Thursday, February 18, 2021, 00:30 (1161 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Enligt[b] Lortenz Ludwig Lorichs[/b] som författade boken om Köping Utterbergs järnväg, levererades både [b]vagnarna och loken[/b] med den breda spårvidden. Det hade väl varit märkligt om samma beställare, beställt lok och vagnar med [b]olika[/b] spårvidd.
Vem har rätt wikip. eller L.L.L. ? Om man hade varit tvungen att beställa nya vagnsaxlar hade vagnarnas pris ökat med ca 100:- per vagn, detta skulle i så fall synas i bokföringen. Nog var det väl så att vagnarna inte levererades alla samtidigt, utan en efter en, och att vagnarna kom till användning vid banbyggnaden ?


Vad som var levererat vid lokbeställningen var ett antal enklare arbetsvagnar avsedda för banbygget, dessa ändrades sedan till 1093.
När man sedan stod för de facto med lok för 1093 så ändrade man till den spårvidden och gods och personvagnar fick denna aningen bredare spårvidd.


De första godsvagnarna levererades någon gång under andra halvåret 1864. I Adelskölds rapport om banbyggets fortgång 21 juni 1864 sägs att storparten av sliprarna levererats medan kontrakt slutits om leverans av bland annat räler och godsvagnar. I revisionsberättelsen för 1864 står detta: »Genom kontrakt af den 15 Juni 1864 har Styrelsen träffat upgörelse om leverance af 40 stycken Lastwagnar för 775 Rdr pr stycke, af hwilka 18 st. redan 1864 woro i bruk, men komma kostnaderne för desamma, till följe af några mindre efter öfwerenskommelse widtagna förändringar, att upgå till omkring 800 Rdr pr stycke.» Adelsköld rapporterar 21 juni 1865 att »tills dato 24 st. lastvagnar [äro] anlände, hvaraf 14 st. under vintern varit på det skarpaste anlitade för grustransporter». Vid Grills besiktning 28‒29 november 1865 fanns 35 godsvagnar, varav 5 ännu inte använts i trafik.

Aftonbladet 3 oktober 1864:

[img]images/uploaded/20210217235230602dac3e4c73c.jpg[/img]

Lok 1 levererades å sin sida enligt KUJ:s lok- och vagnsböcker 18 oktober 1864.

Gustaf Nerman skriver i [i]Järnvägen Köping‒Uttersberg‒Riddarhyttan. Dess historia[/i] detta:

[img]images/uploaded/20210217232539602da5f30ba3d.jpg[/img]

Styrelse- och bolagsstämmoprotokollen innehåller såvitt jag kan se inte annat relevant än det ovannämnda. Vad är källan till att »ett antal enklare arbetsvagnar avsedda för banbygget» skulle ha levererats med annan spårvidd?


Hela tråden: