Munkedal 1974 (Järnväg allmänt)

av LaseJ @, fredag, februari 19, 2021, 14:52 (13 dagar sedan) @ Bobo L

När det gäller tågvärmen var regel att lokföraren skulle visa upp tågvärmenyckeln. Att bara bryta i hytten var inte tillåtet. Fanns ej separat värmenyckel,skulle bygel ner innan vi överhuvud taget rörde kabeln.

Vid koppling av tågvärme från lok till vagnsätt, var rutinen på Göteborg C, när jag gick i bromsprovningen på 70 talet som följer;

Tågvärme bruten i tågvärmepost , tavla borthängd. Främre bromsprovare, om vi var två, placerad vid koppel då tåglok anlände. Vi frågade då med handsignal" klar" varvid föraren visade upp nyckel i fönstret. Då kopplades lok, luft, och värme.

Rutinen var sådan att vi meddelade föraren, ¨När bromsen är klar är värmen klar¨. Först när vi visat klart för bromsprovet fick föraren slå till värmenyckel i transformatorn och slå till värmekontaktorn i hyttten.

Det fanns säkert andra rutiner på andra stationer, men att slå med kabel i bufferten har jag aldrig varit med om under den tid jag gick på bangården Dessutom riskerade man att deformera proppen. Att riskera en ljusbåge när man bröt 900 volt ville ingen utsätta sig för....

Mvh
Lasse

Hela tråden: