I väntan på ett tåg! (Järnväg allmänt)

av A.Svenson, Sunday, February 21, 2021, 00:47 (1132 dagar sedan) @ M.Svenson

Bra skrivet lillebror!

Men på något sätt var en resa med motorvagn inblandad i transporten till och från Surte. Vi hamnade sedan i Jonsered där vi såg provkörningståget passera med två Y3or i koppling. (Sune skriver ju lite hädiskt om 2st S7or. Vad är det?:-P ) Kan vi ha åkt motorvagn till Sue och med den lågmält vänlige Ragnar därifrån till J?

Ansvariga för provkörningarna var Försvarsbyrån vid SJ centralförvaltning och chef där vid tillfället var Övlt Urban Thiel (brorson till skaparen av Thielska galleriet, Ernest Thiel). I hans bok ”Järnvägarna och försvaret” sätts datumet för provkörningen till 19e februari. Stämmer bra med Sunes anteckning på referatet till den 20e. Strax innan jag påbörjade min tjänstgöring i Bosnien 2007 (bl.a med monitorering av ZRS) så intervjuade Kenneth Landgren, jag och en uppskattad kamrat på MUST honom över en lunch på Militärsällskapet på Valhallavägen. Den intervjun finns hos JVM och jag hoppas den så småningom kan offentliggöras efter att den säkerhetsgranskats hos oss på beredskapsavdelningen. Urban som en period var ordförande i SJK blev 101 år och en månad och var en riktig hedersman.

Storebror
7år och 10 månader vid provkörningstillfället.


Hela tråden: