'Två röda' i utfartssignaler på TGOJ (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, söndag, februari 21, 2021, 21:43 (14 dagar sedan) @ Oskar F

Orsaken till att signalbild 'två röda' i utfartssignaler tillkom är höljd i dunkel.


Två röda överenstämmer med DB:s signalbild "Hp 00" (två röda) som betydde stopp för tåg OCH växling medan "Hp 0" (en röd) enbart betydde stopp för tåg, se wiki om H/V Signalsystem. Det var tysk standard vid tiden för TGOJ:s installation och det är väl rimligt att anta att leverantören Siemens & Halske tog med sig tysk signallogik i reläställverken i så stor utsträckning om möjligt när man fick chansen att bygga ett helt nytt signalsystem på TGOJ?

Ja, det låter ju bestickande, och det är ju möjligt att själva idén till 'två röda' vid TGOJ kom från signalbild 'två röda' som inrättades vid DB i Västtyskland i början av 1950-talet (fast de röda skenen visades vågrätt, vilket de fortfarande gör i signaler av denna typ). Även vid DB betydde 'två röda' "stopp" för tåg och växling, och 'en röd' "stopp" bara för tåg.

Men därefter upphör likheterna. En utfartssignal som vid DB visade 'två röda' gjorde detta som sin normalställning. Bara om växling skulle tillåtas förbi signalen ändrades till 'en röd' men därtill tändes två vita sken 'snett höger' för "rörelse tillåten". I sin normalställning utgjorde alltså utfartssignalen alltid skydd för andra tågvägar mot växling. Det var inte fråga om någon koppling till läggning av motriktade infartstågvägar eller annat.

TGOJ:s principer för 'två röda' var något "alldeles speciellt eget", får man nog säga.

I Sverige infördes 1994 att "stopp" i huvudljussignal också gäller för växling. Motsvarande ändring gjordes 1999 i västra Tyskland (men hade redan i början av 1960-talet genomförts i Östtyskland). I det för Tyskland nya gemensamma signalsystemet ("Ks-signale") visas "stopp" för tåg och växling alltid med ett rött sken. Det signalbeskedet gäller för äldre signalinrättningar oavsett om de visar 'två röda' eller 'en röd'. (Båda dessa signalbilder betecknas sedan 1999 med Hp 0.)


Hela tråden:

 

powered by my little forum