Normalspår till smalspår (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren @, måndag, februari 22, 2021, 19:13 (11 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...


Även konverteringen 1524-1435 i USA skedde mycket snabbt. Men har man träslipers så kan det väl gå snabbt.
Under kriget Tyskland-Sovjet skedde storskaliga spårviddskonverteringar. Och inte allttid till den egna spårvidden, hade man mycket erövrade fordon så konverterade man för att få användning för dessa . Efter kriget fanns det 1524 hela vägen till Berlin och Stalins tåg kunde köras ända till Potsdam. Till viss förargelse för de västalllietade som inte önskat 1524 i de zoner som skulle bli Väst-Berlin.

Intressant! Hur länge fanns dessa bredspår i DDR kvar?


Hela tråden:

 

powered by my little forum