Normalspår till smalspår (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen @, måndag, februari 22, 2021, 19:57 (10 dagar sedan) @ mamma Ulla

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...


Men har man träslipers så kan det väl gå snabbt.


Det var just det man inte hade. Två delsträckor (några enstaka kilometer) hade fått tvärslipers, resten hade längsslipers under rälerna. Så dom åkte på att kapa och hantera tvärstagen. Det största jobbet lär ha varit den omständigheten att eftersom banan är skäligen kurvig, så blev det skillnad på rälernas längd när man flyttade ihop dem. Och då fick man kapa. Det fanns bara handverktyg till hands, typ bågfil. *pust*

Du talar alltså om Great Western specifikt, jag menade konvertering i allmänhet och har man träslipers så kan det ju gå snabbt.
En snabb ombyggnad var väl annars UWHJ


Hela tråden:

 

powered by my little forum