Thamshavnbanen (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen @, tisdag, februari 23, 2021, 01:28 (10 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Sedan bör man kanske nämna Thamshavnsbanen i Norge som är ett gränsfall. Tyskarna byggde under krigets sista år om den meterspåriga banan till treskensspår, vilket möjliggjorde trafik med normalspåriga lok och vagnar. Arbetet blev klart omedelbart före krigets slut. Om några normalspårståg hann rulla på banan vet jag inte men efter kriget revs normalspårsskenan upp.

Enligt ”Thamshavnbanen 75år 1908-1983” blev tredje skenan klar först till själva krigsslutet och kom aldrig till användning.
Bakgrunden var produktionen från gruvorna hade betydelse för den tyska krigsproduktionen så för den norska motståndsrörelsen blev det en angelägenhet att sabotera verksamheten och man riktade in sig på järnvägen, vartefter lyckades man spränga och förstöra all ellektrisk dragkraft inklusive motorvagnar som användes att dra tåg. Tyskarna skaffade fram två meterspåriga ånglok från Tyskland men dessa räckte inte till så sista lösning var att lägga in tredje skena och flytta över normalspårslok från Dovrebanan som sedan skulle dra smalspåriga godsvagnar. Arbetet med normalspår blev alltså klart i början på Maj 1945 och något normalspårslok kom aldrig. Smalspårsloken behöll man, som allt annat nu Tyskland lämnade kvar i Norge, men de avställdes 1947 och 1953 och vartefter fick man igång trafiken med ellok.
I dag är det en mycket besöksvärd museibana, en av mycket få med eldrift.


Hela tråden:

 

powered by my little forum