Isolerad tender med röranslutning för speciell boggitankvagn (Järnväg allmänt)

av Olof W, Tuesday, February 23, 2021, 08:09 (1130 dagar sedan) @ A.Svenson

Okej, det skulle ju stämma med det nordiska klimatet. Men det var inte bara tendersidorna utan även de inbyggda avloppen från cylindrarna och den överbyggda luftpumpen på samma sätt som på J-loken avsedda för de svenska pansartågen samt den till synes tjocka hyttväggen som ledde till min fundering.

Extra vattentender är säkert bra vintertid på Dovre när det mesta är fruset.

Hlsn.
Anders S

Historien för Br 52 finns beskriven på många ställen på nätet så jag skall inte gå in på för många detaljer. De var krigslok avsedda att kunna produceras i långa serier och man försökte därför att standardisera dem så mycket som möjligt (även om man inte alltid lyckades som framgår av detta loks tender).

En viktig anledning till att de togs fram var de oerhörda förluster som drabbade den tyska lokparken den första krigsvintern. Otroliga mängder med lok frös sönder då de absolut inte var anpassade till klimatet.
Detta gjorde att de lok som beställdes som ersättare fick ett gediget vinterskydd. Till exempel isolerad hytt och isolerad luftpump och ledningar.

Det är alltså inte det relativt milda klimatet i Norge som loket på bilden är byggt för utan det är byggt för att klara rysk inlands-vinter. Standardiseringssträvanden ledde sedan till att även loken till Noreg fick detta vinterskydd.

/Olof


Hela tråden: