Nymölla pappersbruk (Fordon: lok)

av Pelle Björkman @, tisdag, februari 23, 2021, 14:38 (6 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag har en svåger som arbetar på Nymölla, och han kan berätta följande:

Man har velat återuppta trafiken med järnväg, men SJ / Green Cargo / Trafikverket (?) har varit mindre än samarbetsvilliga.

1. För att få lov att återuppta trafiken kräver Green Cargo (?) att man ska bereda utrymme för storbäriga specialvagnar av ett slag som Stora Enso inte har varit intresserade av. Detta innebär att man måste gräva ner banvallen under vägbroar för att dessa vagnar ska kunna passera.

2. Även om Stora Enso anlitar lokförare som har sedvanlig SJ / Green Cargo-utbildning så får man inte köra tågen från Stora Enso längre än till infartssignalen till bangården på Bromölla. För att bekosta att GC växlar på bangården åt Stora Enso.

Kort och gott: GC vill inte ha Stora Enso som kund ...

Förstår inte riktigt punkten 2.
Stora Enso är väl redan en stor kund hos GC.
Skall Nymölla själv växla in på Trafikverksspår krävs trafiktillstånd från aktuell myndighet.


Hela tråden:

 

powered by my little forum