Nickelstål till vevaxlar (Fordon: lok)

av Torbjorn_Forsman @, tisdag, februari 23, 2021, 15:10 (6 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nickelstål och martinstål utesluter inte vartannat. På 1910-talet var det nog mest vanligt att man använde martinugn både för tillverkning av legerat och olegerat stål.

En av fördelarna med martinprocessen jämfört med äldre metoder för stålframställning (t ex bessemer) var just att man, sedan färskningen egentligen var klar, kunde behålla smältan flytande tillräckligt länge för att hinna analysera ett prov och ev justera tillsatser av legeringsämnen, innan utslag.

Bessemer, t ex, innebar ju att man bara hade en chans när man gjorde en blåsning, alla ev legeringsämnen måste vara tillsatta i förväg och man fick chansa eller lita till erfarenhet för att stoppa blåsningen och slå ut när man gissade att kolhalten var den önskade. Analys fick man göra i efterhand när stålet redan var klart, blev den inte som det var tänkt fick man låta stålet ligga på lager tills man fick en kund som önskade den kvalitet det hade råkat bli.


Hela tråden:

 

powered by my little forum