Nymölla pappersbruk (Fordon: lok)

av Anders.k., Tuesday, February 23, 2021, 16:21 (1152 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Jag har en svåger som arbetar på Nymölla, och han kan berätta följande:

Man har velat återuppta trafiken med järnväg, men SJ / Green Cargo / Trafikverket (?) har varit mindre än samarbetsvilliga.

1. För att få lov att återuppta trafiken kräver Green Cargo (?) att man ska bereda utrymme för storbäriga specialvagnar av ett slag som Stora Enso inte har varit intresserade av. Detta innebär att man måste gräva ner banvallen under vägbroar för att dessa vagnar ska kunna passera.

2. Även om Stora Enso anlitar lokförare som har sedvanlig SJ / Green Cargo-utbildning så får man inte köra tågen från Stora Enso längre än till infartssignalen till bangården på Bromölla. För att bekosta att GC växlar på bangården åt Stora Enso.

Kort och gott: GC vill inte ha Stora Enso som kund ...


Förstår inte riktigt punkten 2.
Stora Enso är väl redan en stor kund hos GC.
Skall Nymölla själv växla in på Trafikverksspår krävs trafiktillstånd från aktuell myndighet.

Förstår inte heller punkt 1
Varför GC ska ha en åsikt om vagnar som är Stora egna.
Däremot stämmer det säkert att dom inte kan rulla ner till bruket och då är det brukets egna uppgift att bygga om spåret och det var väl inte populärt
Dessutom tillverkar väl bruket främst kopieringspapper i ark, låter ju som styckegods

Gasol med någon vagn i veckan var väl dom sista årens trafik sedan timmerimporten från Tyskland upphört och det var för lite trafik för GC


Mvh Anders k


Hela tråden: