Föregångare till hållställen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Lennart Fransson @, tisdag, februari 23, 2021, 22:19 (55 dagar sedan) @ Jim Hansson

Eftersom trafikplatstypen hållställe (TrV) på SL (TRI Jvg)kallas hållplats tittade jag i gamla SÄO:r för att se om det tidigare hetat hållplats även på statsbanorna, och när man i så fall bytte.

Den första SÄO som innehöll begreppet hållställe var BV-SÄO 1994. Så långt allt väl, men i de äldre SÄO:rna är definitionen av hålplats densamma som idag: en plats på linje avsedd för resandeutbyte. Inte heller någon av de andra trafikplatsdefinitionerna täcker in det vi idag kallar hållställe. (Däremot kunde i SÄO 1973 & 1979 Cta i undantagsfall bestämma att begreppet hållplats skulle tillämpas även inom en station.)

Hur hanterade man platser (inom en station) med avvikande namn före 1973?


Inget svar, men något av senare tiders hållställen fanns väl redan då? Ramlösa?

Eller var det så enkelt att behovet av termen ännu inte hade uppkommit eftersom inga tåg gjorde uppehåll mer än en gång inom varje station?


Ska man vara noggrann så är just Ramlösa inte ett hållställe.


Jag delar inte den uppfattningen. TTJ definition "plats med särskilt namn inom en driftplats
avsedd för av- och påstigning" gör den till ett hållställe. Att Trafikverket sedan inte lyckas hantera detta i sina datorer förändrar inget.
Jim


Jag har annars fattat det som att Trafikverkets version är att plattformarna ligger inom Helsingborgs godsbangård men annonseras som Ramlösa, men det är ju onekligen ett särskilt namn inom en driftplatsdel med ett annat namn. :-)

Däremot har det funnits en tid då även Banverket var tydliga med att Ramlösa var ett hållställe.


Historien bakom detta är följande:
På Hbgb delar sig järnvägen söderut i tre. Mot Åstorp, Teckomatorp resp Landskrona. Ramlösa ligger SÖDER om Hbgb. Ramlösa kan ju bara ligga på en linje, så vilken ligger det då på?
Innan banan via Landskrona tillkom löste man det med att säga att det fanns ett Ramlösa med signaturen Ram på den ena banan och ett med signaturen Ral på den andra. När sedan banan via Landskrona tillkom tycks man ha gett upp.
Problemet hade löst sig om man flyttat Ramlösa till att ligga en meter NORR om Hbgb. Det hade då hamnat på sträckan Hb-Hbgb.
Jim

Som jag skrivet tidigare (detta har varit uppe här och i Postvagnen flera gånger) fanns det en tredje signatur som användes någon tågplan efter att linjen över Landskrona färdigställdes, nämligen Raö. Framgår bl a på sidan 25 i denna förteckning. En enkel sökning på t ex Ram Ral Raö ger flera träffar.


Hela tråden:

 

powered by my little forum