Föregångare till hållställen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby, Wednesday, February 24, 2021, 12:55 (1150 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Det är inte en regel utan en systemegenskap som yttrar sig som att linjerna inte kan dela sig vid ett hållställe, därför blir det dubbla hållställen när hållstället ligger "utanför" grenpunkten som t ex Bergåsa gjorde förut och Tjustskolan.


Nu är ju förstås det här ett historiskt forum men det där är inte längre ett problem (det finns f.ö. idag linjer som delar sig på ett hållställe), det var rätt länge sedan de datasystemen gick i graven.
Däremot är den inget hållställe bara för den annonseras som något annat än vad driftplatsen heter (lika lite som t.ex. Stockholm syd var ett hållställe på driftplatsen Flemingsberg när den annonserades så). Man kan inte läsa en förklaring på det sättet baklänges. Ja, ett hållställe är "plats med särskilt namn inom en driftplats avsedd för av- och påstigning" men det betyder inte omvänt att alla platser där annonserat namn avviker från driftplatsens namn är hållställen. Med den tolkningen skulle ju dessutom en hel del driftplatsdelar vara hållställen då ju dessa ofta har ett annat namn än driftplatsen.

Fast egentligen är väl definitionen av hållställe ofullständig såtillvida att det borde framgå att en driftplatsdels namn inte kan utgöra hållställe?

När det sedan gäller annat annonserat namn kan man kanske dra parallellen till tågnummer, dessa kan annonseras annorlunda än vad som framgår av TTJ.


Hela tråden: