Föregångare till hållställen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby @, torsdag, februari 25, 2021, 07:24 (71 dagar sedan) @ Harald

Vad är vitsen med att inte ha någon linje?


Det verkar vara så det blir numera när signalingenjörerna får fria händer vid utbyggnad av en 95:a... det är åtminstone bra nu att man gör driftplatserna lite kortare och inte tre mil, men ganska opraktiskt ändå ibland. Sen finns det ju fördelar när man vill kunna vända tåg på konstiga ställen etc, vet inte tanken just här.


Jag tror att man har målat in sig i ett hörn genom att definiera linjeblockering så att det nästan måste vara klassiska linjeblock, inte styrning av datorställverk.

De stora nackdelarna är att istället för spärrfärd i 70 km/h blir det växling i 30 km/h, istället för L-skydd utan kontaktdon blir det A-skydd med krav på kontaktdon och hindertavlor, något som kan göra att jobb som en person annars skulle kunna göra ensam kommer att kräva ytterligare 2-3 personer som flyttar kontaktdon och hindertavlor.


Det finns ju 95:or som styr flera driftplatser med mellanliggande linjer, s.k. utbrett ställverk, bl.a. på en del av sträckan Göteborg-Öxnered.

Jag uppfattar signalfundamentalisterna som att de inte fullt upp uppfyller kraven på linjeblockering.


Hela tråden:

 

powered by my little forum