Föregångare till hållställen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Harald ⌂ @, Göteborg, torsdag, februari 25, 2021, 16:06 (53 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Redigerad av Harald, torsdag, februari 25, 2021, 17:04

Nu har jag tittat på "Linjeboksblockering, Grundläggande signaleringskrav". Ja, det är titeln på dokumentet som ligger bland styrande dokument på Trafikverkets webbplats. Det säger kanske något om kvaliteten på verkets dokumentstyrning.
Innehållet berättar nog också något om varför järnvägen i Sverige har problem. I stället för att utgå från vad som krävs för säkra tågrörelser, har man utgått från de tekniska begränsningarna hos existerande relälinjeblock och förvandlat dem till absoluta krav för signalering av linjen oavsett vilken teknik som används. Dock är det knappast något som hindrar att man realiserar kraven i ett utbrett ställverk. Det är bara lite onödigt arbete, men Trafikverket har väl gott om pengar. Jag undrar hur man ska göra med ERTMS framöver. Där finns ju ingen linjeblockering, utan det är tågvägar även på linjen.


Hela tråden:

 

powered by my little forum