Föregångare till hållställen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby @, torsdag, februari 25, 2021, 19:30 (53 dagar sedan) @ Kanal C

De stora nackdelarna är att istället för spärrfärd i 70 km/h blir det växling i 30 km/h, istället för L-skydd utan kontaktdon blir det A-skydd med krav på kontaktdon och hindertavlor, något som kan göra att jobb som en person annars skulle kunna göra ensam kommer att kräva ytterligare 2-3 personer som flyttar kontaktdon och hindertavlor.


Eller så blir det så att man skiter i att ta ut något skydd och "svartkör" istället.


Ja, och sedan blir nästa steg att kan man göra så på Söderåsbanan går det ju bra på andra driftplatser också.

Felet, som jag ser det, är att man inte anpassat regelverket innan man inför dessa linjeliknande avsnitt på långa driftplatser.


Det är alltså "verklighetsanpassat" vi söker. Som så många gånger annars när det gäller till exempel införande av nya regler.


Nja, verkligheten påverkar både teknik och regelverk. I detta fall är både teknik och regelverk anpassade till verkligheten, men däremot inte till varandra. :-)


Oftast är det tydligen så att verkligheten får anpassas efter (nya/ändrade)regelverk och inte tvärtom.

Fast i detta fall blev det först verkligheten som tvingades att anpassa sig till tekniken. Senare kommer förhoppningsvis regelverket att anpassas till tekniken så att verkligheten någorlunda kan återgå till det (tidigare) normala.


Hela tråden:

 

powered by my little forum