Containertåg för 50 år sedan - förankring? (Fordon: allmänt)

av LaseJ @, fredag, februari 26, 2021, 08:14 (52 dagar sedan) @ Peter A

Det är så rätt, Det är vanliga 20 fots container. Man kan tydligt se både hörnlådor o gaffelfickor på första burken. Av loggan att döma är det egna SJ ägda burkar. Det kan vara så, att det rör sig om en nyleverans av containers då det ser lite för enhetligt ut.
Vid den här tiden var containertafiken i sin linda i Sverige. Skandiahamnen i Göteborg som var den första renodlade hamnen för oceangående containertrafik i Sverige öppnade 1966. Tidigare hade ESL dragit igång containertrafik till UK från Göteborg,mest 20 fot flak för skogsprodukter. Denna blev dock ingen större framgång och trailers kom att bli den dominerande lastbäraren på denna trad i och med att Tor Line med inriktning på RoRo startade 1965.

Vad gäller lastsäkringen är svaret som regel nej.... Väldigt lite gods säkrades överhuvudtaget i inlandstrafiken vid denna tid. Detta gällde såväl landsväg som järnväg. Man levde ofta efter föreställningen att ´´Den är så tung så den flyttar sig inte´´. Skogsprodukter säkrades inte alls på järnväg och bara med toppkätting på landsväg. Synen kom gradvis att förändras, som vanligt på grund av olyckor. Den mest spektakulära var när en av syskonen Öst och tillika medlem i Family Four, omkom i en olycka utanför Jönköping då en timmerstock gick genom rutan till turnebussen, tror det var 1966, någonstans har jag ett klipp liggande.
Detta var en lång utvikning som en kommentar till en unik bild. Detta är bara 50 år sedan, inte ens en mansålder, men inte mycket av det som visas finns kvar idag

Hälsar

Lasse J


Hela tråden:

 

powered by my little forum