Isolerskarv för 32kg räl (Leverantörstips - t ex vem kan gjuta?)

av mormorsgruvan, Friday, February 26, 2021, 16:52 (1154 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt gre


/Daniel


Håller med. Materialservice har isolermellanlägg för SJ 34, 41 och 43 samt OKB30, sök på "sidostycke". Om någon av dessa passar för er 32 vet jag inte. Det finns tyvärr en uppsjö av olika rälprofiler i spannet 30 - 32, på ÖSlJ har vi en 30 kg/m som inte finns i någon modern katalog, just på den korta sträcka där vi har alla isolerskarvar. Det var lite struligt när vi i våras skulle byta isoleringar i alla 11 isolerskarvar. Isolermellanläggen ti>

Vad gjorde man isolerskarvar av innan plast uppfanns? Gissar på ek eller något annat hårt träslag. Vill man vara extremt autentisk (och skaffa sig en del att underhålla) kan man ju upprepa den tidens hantverk!

Bakelit har funnits i Sverige lika länge som det funnits isolerskarvar !


Hela tråden: