Sørumsand, museibanan UHB i Norge 1970, 5 bilder (Bana)

av tobbe @, fredag, februari 26, 2021, 22:53 (52 dagar sedan) @ lokfml

Detta var väl min första tågfotoresa per bil. Upprinnelsen var att jag och min framlidne tågkompis Weine Stenqvist skulle göra en bilresa till Eskilstuna(trodde vi) i sällskap med 2 andra likasinnade i en skruttig gammal folkabubbla. Väl på väg mot det förmodade målet så säger de 2 andra att vår resa skulle fortsätta till Oslo f.v.b. Kongsvinger och åter Stockholm för att jaga en SJK-utfärd.:-| Jätteproblem uppstod just då när detta uppdagades då vi knappast hade ekonomi för en långresa men resan fortsatte vidare. Vi följde B 1314 med det tillkopplade NSB-ångloket som ledande från Oslo Ö med uppehåll i Sörumsand och Setesdalsbanen sen vidare mot Kongsvinger>> Charlottenberg. Denna resa blev ett evigt räknande med gemensamma pengar o mynt och vi levde på läsk,korvmenyer och en vistelse på ett billigt schapp i Oslo men vi tog oss igenom detta spektakel men med mycket fotande i sv/vit samt några färgbilder. I Charlottenberg fanns då lokstallet ännu kvar med beredskapslok som var öppet vid vårt besök. Setesdalsbanen var nog en av mina första kontakter med smalspår. Att den gamla folkan höll ihop under denna resa förbryllar mig ännu idag, men vi hade förbaskat roligt iallafall.:-D
tobbe

Hela tråden: