Smörtransport på östgötska smalspår - transportplan 1937. (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Saturday, February 27, 2021, 14:34 (1146 dagar sedan) @ johanmmolin

Jodå, nu har jag hittat det, och då blir det genast mer besvärligt!

1. Mejeriprodukter som mjölk och ost transporteras på söndagar på MÖJ:s nät.

2. SMÖR transporteras uttryckligen enligt tjänstetidtabellen MÅNDAGAR från ÖDESHÖG till HÄSTHOLMEN med tåg nr 24, ett dagligt 3 kl persontåg som avgår från Ödeshög 12.32. I Hästholmen gör tåget 6 minuters uppehåll; uppenbarligen för kort för att backa ner tåget till hamnen. Å andra sidan avgår inte TRAFIK förrän vid 16-tiden på e m, så antingen baxas vagnen ner för handkraft, eller backas ner med tåg 3 (tveksamt, detta tåg går visserligen ner till hamnen för att passa TRAFIK, men ska sedan fortsätta mot Ödeshög).

3. Smör kunde också transporteras med tåg 24 till Vadstena och sedan vidare med tåg 16 till Fågelsta. Där upphör alla spår efter någon ytterligare smörtransport.

4. Förutom ovanstående transporteras smör även måndag-tisdag från Fornåsa (?) till Motala.

5. Förutom detta noteras att färskvaror och mejeriprodukter kan medföras i persontåg.

***

Här tätnar mysteriet något. Smörvagnen finns bevisligen avfotograferad i Vadstena 1922, och dessutom i Hästholmens hamn 1930. Men den enda tydliga anteckningen om någon smörtransport till Hästholmens hamn är från Ödeshög. Utdrag ur äldre tjänstetidtabeller för FVÖJ / MÖJ skulle kunna bidra till att lösa mysteriet; jag har dock inte lyckats uppbringa några sådana. Jag har relativt gott om tjänstetidtabeller för MHJ, men där står ingenting alls om några smörtransporter.


Hela tråden: