Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, February 27, 2021, 20:01 (1151 dagar sedan)

Här kommer februariomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. Månaden är nästan slut, men jag hann med en omgång även den här månaden. Som vanligt behöver jag lite hjälp av forumexpertisen.

Tack till alla som deltog i förra månadens intressanta diskussion om Roslagsbanans litterabeteckningar. Jag lär mig alltid något nytt på det här forumet. :-)

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)

[image]
YP-tågsätt med YP 893 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1966. Det är som synes en motljusbild. Vi har tidigare diskuterat vad YP-vagnarna kan ha använts till vid den här tiden, men vad kom vi egentligen fram till? Vilken destination hade det här tåget?

[image]
YP-tågsätt med YP 808 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1966. Förmodligen är bilden tagen i anslutning till föregående bild.

[image]
Bangården vid Stockholm Ö med Bp 880 ca 1966. Enligt 1974 års vagnförteckning var vagnen byggd 1914, hade SRJ-nummer 68 och var försedd med rälssmörjningsapparatur.

[image]
Interiör av okänd vagn ca 1966. Kan expertisen reda ut vilken vagn det är?

[image]
Spår 4 och 5 vid Stockholm Ö ca 1966.

[image]
Hpl. Mörby ca 1966.

[image]
X7p 54 gör uppehåll vid Djursholms Ösby ca 1966. Eftersom tåget står på spår 6 bör det vara ett södergående tåg.

[image]
Okänd X7p vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
X9p 57 vid Djursholms Ösby ca 1966. Eftersom motorvagnen är ensam utgår jag från att den är på väg till Eddavägen. ”Parken” kördes väl knappast med enkelvagn. Kan det stämma?

[image]
Tågmöte mellan två ”Parktåg” vid Djursholms Ösby ca 1966.

Jag ska göra mitt bästa för att klara ambitionen att lägga ut en bildomgång varje månad. I mars kommer nästa omgång.

Hälsningar
Peter Bolin


Hela tråden: