Hjulens motvikter på Kb och Kd (Fordon: lok)
Efter urspårningen den 21 maj 1916 å linjen Ottebol-Arvika med ett Kd lok. Bestämde SJ att hjulens motvikter för en del ändre loktyper skulle ändras. (Hjultrycksvariationerna för Kb och Kd lok uppgick till + -39,5% vid 60 km/h).
Frågor:
*1. Har någon tillgång till järnvägsstyrelsens dokument angående förändringen av motvikterna ?
*2. Hade Kb och Kd-lok på senare tid borrhål i motvikterna ?
[img]images/uploaded/20210227195937603aa4a91607e.jpg[/img]
Ka 728 Knivsta 1930-tal KBIA05476
[img]images/uploaded/20210227195557603aa3cdaee12.jpg[/img]
K4 793 i Norrköping maj 1974. Eget foto
*3. Hur vanligt var det med Kb och Kd lok i persontåg ?
[img]images/uploaded/20210227193851603a9fcb174a9.jpg[/img]
Persontåg Uppsala-Enköping 1939 Ka 521. KBIA05470
[img]images/uploaded/20210227194208603aa090299aa.jpg[/img]
Kc med persontåg i Storlien 1894. KDAA03645
/tell