Stockholm C låst för ankommande passagerare (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Monday, March 01, 2021, 18:17 (1151 dagar sedan) @ Bobo L

Jag vet inte om Cst varit låst under tid då tåg avgått från stationen ifråga. Däremot var hela anläggningen låst vid tid för tidigt och sent ankommande tåg i många år.

Jag vill minnas att stora hallen, källaren mm låstes ca 00.30 vilket innebar att några sent ankommande tåg fick skrämma ut sina resenärer via ett par olika utgångar. Spår 11-18 (!) evakuerades via ett par grindar i södra änden av spår 17-18 vilken endast kunde låsas upp "inifrån" och ledde ut resenärerna till Mälarkajen mellan Cst och stadshuset, strax intill där Strömma kanal-båtarna och S/S Mariefred hade sin biljettkiosk på den tiden. Detta gällde sålunda även de sist ankommande pendeltågen som ju ställdes upp några timmar på spåren 13-16.

Tåg som anlände till "norra säcken" dvs spåren 1-10 fick släppa iväg sina resenärer "till höger" om spår 1 till nån grind belägen bortåt Kungsgatsbron, eller om det var ända till Norra Bantorget?

En jävla lång vandring blev det i alla fall, när man som allra minst var hågad för sånt :/


Grinden vid spår 1 låg i Bryggargatans förlängning, dvs där AEX har sin ingång nu. Under mina sista år i Stockholm nyttjade jag den ofta beroende på att det var goda möjligheter att parkera cykeln i dess närhet.


Hela tråden: