Forserum 17 maj 1974 -- ställverket med L1 och L2 (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Tuesday, March 02, 2021, 07:41 (1150 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ställverk 59.

Ställverket, av typ stlv 59, är från 1966 (säger Per Forsströms Ställverksregistret). Det är ju uppenbarligen förberett för fjärrblockering, som kopplades in först efter 10 år, i maj 1976 (säger Järnvägsdata 2009).

Signalbeteckningarna för de huvudsignaler som står ”rygg-i-rygg” med infartssignalerna 1/1 och 1/2 är L2 resp. L1. Det är beteckningar som man använde (och använder) på blocksignaler vid stationsgränsen (sedan 1994: utfartsblocksignaler), men här, 1974, är det uppenbart att det inte finns någon linjeblockering, inte minst eftersom tågklareraren ger ”avgång” till genomfartståg.

Ställverkspanelen är alltså redan ”förberedd” för den kommande för linjeblockeringen/fjärrblockeringen. En fråga uppkommer: Var det bara på ställverkspanelen som L1 och L2 hette så, och var signalerna i ytteranläggningen märkta med och i linjebeskrivningen angivna som 1/7 resp. 1/8, som de som ytterplacerade utfartssignaler borde heta? Eller var det så att man på 1960- och 1970-talen officiellt kallade ytterplacerade utfartssignaler för L1 och L2, om de bara var tänkta att så småningom bli blocksignaler vid stationsgränsen?

Ställverkspaneler är dyra att justera så denna är uppenbart gjord för att klara sig ända tills fjb togs i drift, se exempelvis att det redan finns ställare för att ställa om till fjärrmanöver och lampor för "linjen fri".

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men din förmodan känns sannolik. För den talar att varje tkl med självaktning skulle tejpat upp något om utfarternas verkliga namn på panelen om den inte varit L1/L2.

Förmodligen behöver vi en linjebok från den tiden för att kunna uttala oss med säkerhet.


Hela tråden: