Forserum 17 maj 1974 -- ställverket med L1 och L2 (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Tuesday, March 02, 2021, 09:15 (1148 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Ställverk 59.

Ställverket, av typ stlv 59, är från 1966 (säger Per Forsströms Ställverksregistret). Det är ju uppenbarligen förberett för fjärrblockering, som kopplades in först efter 10 år, i maj 1976 (säger Järnvägsdata 2009).

Signalbeteckningarna för de huvudsignaler som står ”rygg-i-rygg” med infartssignalerna 1/1 och 1/2 är L2 resp. L1. Det är beteckningar som man använde (och använder) på blocksignaler vid stationsgränsen (sedan 1994: utfartsblocksignaler), men här, 1974, är det uppenbart att det inte finns någon linjeblockering, inte minst eftersom tågklareraren ger ”avgång” till genomfartståg.

Ställverkspanelen är alltså redan ”förberedd” för den kommande för linjeblockeringen/fjärrblockeringen. En fråga uppkommer: Var det bara på ställverkspanelen som L1 och L2 hette så, och var signalerna i ytteranläggningen märkta med och i linjebeskrivningen angivna som 1/7 resp. 1/8, som de som ytterplacerade utfartssignaler borde heta? Eller var det så att man på 1960- och 1970-talen officiellt kallade ytterplacerade utfartssignaler för L1 och L2, om de bara var tänkta att så småningom bli blocksignaler vid stationsgränsen?

Jag har ett halvsvagt minne att utfartssignalerna i Hindås hade märktavlor med L1 och L2 på tam-tiden.


Hela tråden: