Forserum 17 maj 1974 -- ställverket med L1 och L2 (Järnväg allmänt)
Ställverk 59.
Ställverket, av typ stlv 59, är från 1966 (säger Per Forsströms Ställverksregistret). Det är ju uppenbarligen förberett för fjärrblockering, som kopplades in först efter 10 år, i maj 1976 (säger Järnvägsdata 2009).
Signalbeteckningarna för de huvudsignaler som står ”rygg-i-rygg” med infartssignalerna 1/1 och 1/2 är L2 resp. L1. Det är beteckningar som man använde (och använder) på blocksignaler vid stationsgränsen (sedan 1994: utfartsblocksignaler), men här, 1974, är det uppenbart att det inte finns någon linjeblockering, inte minst eftersom tågklareraren ger ”avgång” till genomfartståg.
Ställverkspanelen är alltså redan ”förberedd” för den kommande för linjeblockeringen/fjärrblockeringen. En fråga uppkommer: Var det bara på ställverkspanelen som L1 och L2 hette så, och var signalerna i ytteranläggningen märkta med och i linjebeskrivningen angivna som 1/7 resp. 1/8, som de som ytterplacerade utfartssignaler borde heta? Eller var det så att man på 1960- och 1970-talen officiellt kallade ytterplacerade utfartssignaler för L1 och L2, om de bara var tänkta att så småningom bli blocksignaler vid stationsgränsen?
Jag har ett halvsvagt minne att utfartssignalerna i Hindås hade märktavlor med L1 och L2 på tam-tiden.