Forserum 17 maj 1974. (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren @, tisdag, mars 02, 2021, 14:00 (238 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Beträffande ställverket före fjb. Aktiverades vägsignalerna när infarts/utfartstågvägen aktiverades in/ut för tåget? Fanns lokal vägsignalaktivering vid respektive vägövergång när stationen var lokafrigiven för t.ex. växling?
I t.ex. Alingsås fanns ca 1959 separat kontakt i panelen för manövrering av bommarna. Vid lagd tågväg fick man fälla bommarna manuellt och sedan bommarna fällts tog man tillbaka kontakten och då gick bommarna upp när tåget passerat. Då fanns 5 st plankorsningar med bommar. Idag är alla borta.

Säkerligen fungerade vägskydden i denna 59:a automatiskt vid tågvägsläggningen, det är ju inget självändamål att man ska vänta med bommarna, i alla fall inte vid infart. Möjligen kan det ha funnits fyrkantvred e d på plattformen för bomfällning vid utfart? Lokalställare antagligen knappar på vägkuren eller någon liten ”pult” gissar jag.

Alingsås hade väl ett äldre ställverk som byggdes innan sådana finesser var tillgängliga, antar jag.


Hela tråden:

 

powered by my little forum