Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros (Fordon: lok)

av mormorsgruvan @, tisdag, mars 02, 2021, 15:20 (49 dagar sedan) @ Dag Bonnedal
Redigerad av mormorsgruvan, tisdag, mars 02, 2021, 15:32

I princip är det inte jättesvårt att tillverka.
Grovsvarvas först till utspänt mått.
Spännes sedan ihop till rätt mått och finsvarvas.

DB

Jag förstår inte riktigt din tillverknings beskrivning. All svarvning gör man väl innan man gör öppningen i ringen.
Det finns två metoder som jag känner till för att göra fjädrande kolvringar.
* 1. Att svarva den till en större diameter en cylindern, bryta upp öppningen och att därefter slipa ner ändytorna när man gjort öppningen.
* 2. Att svarva den till samma diameter som cylindern(minus en viss tolerans), därefter bryta upp öppningen, expandera kolvringen på en dorn och glödga den.

Kanske kan Tierps järnbruk leverera svarvämne av gjutjärn ?
Till modelljärnvägslok går det kanske bra att göra kolvringar av brons ? Finns här någon modellrallare i detta forum ?


Hela tråden:

 

powered by my little forum