Skarvjärn (Bana)
Jag är rätt säker på att det var sexhåls skarvjärn även på den bit med klenare räler (34 kg/m?) som låg kvar mellan Möckhult och Oskarshamn i slutet av 1970-talet (byttes 1980 tror jag). Det var nedsatt hastighet till 60 km/h p g a de klenare rälerna.
Rälsen var från Krupp tillverkad under andra världskriget, en del räler valsade med årtal 1942 andra med 1943.
På SJK-kartan "Järnvägskarta över Sverige, Banteknisk standard" från 1981-12-01 anges sträckan som utrustad med 34 kg räler. Annars var resten av sträckan till Nässjö redan då försedd med 43 kg räler.
Hela tråden:
- Skarvjärn -
mormorsgruvan,
2021-03-01, 10:43
- Skarvjärn -
Olof B,
2021-03-01, 16:43
- Skarvjärn - mormorsgruvan, 2021-03-01, 16:49
- Skarvjärn -
Erik Andersson,
2021-03-01, 16:48
- Skarvjärn -
Sven Bårström,
2021-03-01, 18:06
- Skarvjärn -
Sven Bårström,
2021-03-01, 18:27
- Skarvjärn BJ och DSB -
mormorsgruvan,
2021-03-02, 10:51
- Skarvjärn BJ och DSB - Sven Bårström, 2021-03-03, 14:57
- Skarvjärn -
Farbror Mossa,
2021-03-02, 12:38
- Skarvjärn -
Göran Kannerby,
2021-03-03, 13:07
- Skarvjärn - Farbror Mossa, 2021-03-04, 09:50
- Skarvjärn -
Göran Kannerby,
2021-03-03, 13:07
- Skarvjärn BJ och DSB -
mormorsgruvan,
2021-03-02, 10:51
- Skarvjärn -
Sven Bårström,
2021-03-01, 18:27
- Skarvjärn -
Sven Bårström,
2021-03-01, 18:06
- Skarvjärn -
Olof B,
2021-03-01, 16:43