Skarvjärn BJ och DSB (Bana)

av Sven Bårström, Wednesday, March 03, 2021, 14:57 (1121 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det tycks vara riktigt (enligt Nyléns redovisning av saken för något år sen) att DSB har haft skarvjärn med 6 bulthål på 45 kg räler och BJ detsamma på sina 43 kg räler (däremot inte på den senare 45 kg-rälen). I båda fallen rörde det sig om skarvjärn med vertikalt parti vid rälslivet, närmast horisontellt ovan rälsfoten och ett vertikalt parti nedanför mellan de två skarvsliprarna. Skarvjärnen hade stort tröghetsmoment och bör ha varit ganska motståndskraftiga mot nedböjning. Det låg bara två sliprar under skarvjärnet på dessa konstruktioner.
När det gäller NOJ-delen närmast Oskarshamn verkar det förvånande att man skulle ha haft 6-håls skarvjärn. Rälerna av modell SJ 34 (1899 års profil, 34,5 kg/m) har annars haft vanlig svävande skarv på två sliprar och med 4-håls vinkelskarvjärn. Sådana räler fanns på hela NOJ, åtminstone sedan 1920-talet enligt SvJF 50-årsskrift. Tills vidare är uppfattningarna delade om dessa skarvar...
Sven B


Hela tråden: