Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild (Bana)

av Henrik B. Backer, Thursday, March 04, 2021, 12:04 (1143 dagar sedan) @ Ulfe

Takk for flotte bilder av lok 245 på Krøderen.

Lok 18c 245 ble levert i 1912 og utrangert 5. oktober 1968. På slutten trakk det regelmessig godstogene på [link=https://njk.no/kroderbanen-hjem]Krøderbanen[/link]. Da tømmerfløtingen i Hallingdalsvassdraget opphørte i 1967, ble godstogene kjørt etter behov og ble trukket av skiftetraktor (svensk lokomotor) som var stasjonert på Vikersund, hvor Krøderbanen grenser av fra Randsfjordbanen.

De første 18-lokene ble levert fra Hartmann i Chemnitz i 1899 til Kristiania-Gjøvikbanen. Senere fulgte en serie med lok til Bergensbanen, som ble betegnet 18b, mens de første ble benevnt 18a. De var opprinnelig våtdamp-compoundlok. Senere ble det levert 19 lok med overheterkjel og tvillingsmaskineri med rundsleider som ble benevnt 18c. 8/10 18a-lok og 2/4 18b-lok ble bygd om til 18c og øvrige ble utrangert i 1954. Det var et år der det ble elektrisk drift til Hamar og mellom Bergen og Voss, og mange damplok ble overflødige.

Lok [link=https://njk.no/samlinger/rullende-materiell/59-rullende-materiell/materiellpresentasjon-lokomotiver/10371-18c-255]18c 255[/link] finnes som nevnt på [link=https://njk.no/gvb-hjem]Gamle Vossebanen[/link], og kan oppleves der om sommeren.


Beste hilsen Henrik B.


[img]https://njk.no/images/stories/Rullende_materiell/Lokomotiver/18c-255/18c-255_05-b.jpg[/img]


Hela tråden: