Avvikande RB-linjeblock (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Friday, March 05, 2021, 15:00 (1120 dagar sedan)

Roslagsbanan provade under efterkrigstiden ett par olika halv- eller helautomatiska linjeblock norr om Roslags Näsby. De hade det gemensamt att alla tre föll tillbaka till ett riktningslöst viloläge när linjen blev fri och ingen utfartstågväg var ställd.

Det råkar inte finnas någon på forumet som är bekant med dessa eller rent av sitter på material om dem?

Systemen i fråga var:

  • Ericssons halvmanuella frekvensblock. Infördes på Roslags Näsby - Täby Kyrkby under 50-talet. Exporterades till bl.a. Norge och Spanien. (En generell beskrivning finns i Ericsson Review nr 3/1955, men den är begränsad.)
  • Ett halvmanuellt block som manövrerades med strömbrytare på ställverksapparaten (vevställverk?). Infördes på Täby Kyrkby - Vallentuna under tidigt 50-tal.
  • Automatiskt linjeblock som infördes på Roslags Näsby - Lindholmen och Roslags Näsby - Åkersberga i samband med att fjärrblockering byggdes där.


Jag har uttömt resurserna på ekeving.se och Spårvägsmuseet (där SL:s gamla ritningar hamnar) har stängt pga. såväl flytt som pandemi.


Hela tråden: