Ervallakärra (och T43) i Skelleftehamns Övre (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, March 05, 2021, 18:16 (1120 dagar sedan) @ LaseJ

Först och främst, tack för alla trevliga bilder!

Kärran kommer man väl ihåg, en sådan släpade man på på i ungdomen med res och expressgods till tågen. Men varför kallas den Ervalla kärra?

Utan att vara helt säker, men med en sannolikhet gränsande till visshet, tror jag att det är så här;
I en skrift avssende en inventering av Ervalla Kyrkogård, hittade jag följande text gällande en av gravplatserna;

Carl Gunnar Lindstedt startade C.G Lindstedts mekaniska verkstad 1932.
Företaget tillverkade under de tidiga åren ett flertal artiklar såsom trädgårdsmöbler, sängar etc.för att senare övergå till transportvagnar av skilda slag t. ex cykelsläpvagnar,dragkärror, fabriksvagnar, plattformsvagnar lyftvagnar mm.

Företaget finns även med i Industrikalenderna av år 1947. Vilket ju rimmar hyfsat med kärrornas ålder, då de var utrustade med luftfyllda gummihjul, något som blev mer vanligt efter kriget när tillgången på gummi åter blev bättre.

Hälsar

Lasse Johansson

Idag har jag fått ett mail från ett barnbarn till Gunnar Lindstedt, grundaren av Lindstedts Mek. Verkstad i Ervalla. Hon kan, efter att ha frågat sin far som nu driver firman, bekräfta att de tillverkat kärrorna. Det fanns även konkurrenter som gjorde liknande kärror, men de allra flesta är gjorda av Lindstedts i Ervalla.


Hela tråden: