Roslags Broby 13 maj 1972 (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Saturday, March 06, 2021, 17:57 (1118 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om jag inte missminner mig användes tegelbruket (bl a?) för uppställning av landsvägsfordon de sista åren. Så vi branden var det en hel del husvagnar och veteranbilar som "gick åt".


/ L G


Och Kårstapendeln med X4p fick vända på väg från Kårsta pga värmen från branden.

/HLi

Tåget avgick från Kårsta där personalen redan innan avgång sett något konstigt. Tåget rundade kurvan och fick sikt på branden. Föraren ropade "Det är otroligt" "det är otroligt" och vågade sedan inte köra förbi. De körde tillbaka till Kårsta och ställde vagnen där för att ta bussen mot Stockholm.
Jag skulle med mitt tåg ansluta till Kårstatåget i Lindholmen men fick vända utan resenärer. Nästa varv skulle jag upp till Kårsta men fick lämna resenärerna till bussen i Lindholmen och köra tomt upp för att hämta vagnen där uppe. Det stod personal vid brandplatsen för att kolla att det fungerade att passera.

Branden inträffade natten efter Palmes begravning och efter några dagar såg det ut så här.

[img]images/uploaded/202103061616076043aac791151.jpg[/img]

/tell

Fint berättat och dokumenterat. Var sidospåret elektrifierat alltså?


Hela tråden: