Storbritannien (var Witton) (Fordon: vagnar)
Jag tror att det är förkortning för "Golf", Gf, med upphöjt och dubbelt understruket f, precis som m i ▢m. Det senare uttryckssättet användes väl in på 1970-talet i Förenade Kungadömet på andra sidan Nordsjön, fast då med tum så klart: lb/▢" för det vi numera kallar PSI.
/Sven
Nej. PSI är förkortningen för pound-force per square inch. Detta kan också förkortas som lbf/in2, men det användes inte på järnvägsvagnar. Sådana tryckmärkningar används endast på vissa tankvagnar och anges alltid som PSI
Jag tänkte i och för sig inte specifikt på järnvägssammanhang, vill minnas att det var nåt med bilar (och så där 40 år sen). Men du får gärna förklara skillnaden mellan lb/▢" (pund per kvadrattum) och pound-force per square inch. Kan lb vara en annan sorts pund?
För vanliga godsvagnar brukade skriva något i stil med Load 4 tons till vilket kunde tilläggas Evenly Distributed (i meningen jämt fördelat över lastytan). Det brukar också stå något i stil med Tare Weight 6 tons, som är vagnvikten när den är tom, och man kan även ange lastvolymen då i Cu Ft (kubikfot)
Och för sånt som skulle gå i internationell trafik (t.ex.. containrar) kunde det vara angivet både i tons och kg. Ofta hade man högre precision med hundredweights etc.
/Sven