Multipeldrift rälsbuss. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Niklas Bygdestam, Monday, March 08, 2021, 19:12 (1117 dagar sedan) @ Jim Hansson

Hej igen bästa vänner på forumet.
Hur var möjligheten att sammankoppla tex.pel.Y6 med X16 att det inte var möjligt att helt
manöverera dieselrälsbussen kontra den elektriska,men kunde broms erhållas
på det fordon som drogs av respektive,eller var dessas shaffenberg-koppel helt olika på diesel resp.elrälsbussen.Med Vänliga Järnväg-Hälsningar CH.Fahlgren JVM-vän 92 Falun.


Broms fungerar, men det går inte att köra på ett vettigt sätt då körledningen har olika funktioner på el- och dieselvagnar.

Den korrekta stavningen är ”multipel”, det är tydligen svårt även för annars goda författare :-)


Det fanns ju en del manövervagnar som kunde köras med både Y6 och X16 så att de flesta funktioner var identiska är ju uppenbart. Men traktionsfunktionerna skiljer ju, naturligtvis.
Jim


Släpvagnar utan hytt, som t ex UFV kan gå med både Y6 och med X16.

Vissa manövervagnar kan köras med både Y6 och X16. Exempel på detta är UAFZ. Z står då för manövervagn för både el- och diselmotorvagnar. UAFY kan bara gå med Y6, men inte X16. Det har aldrig funnits i den här serien några manövervagnar som bara får gå med X16, men hade dessa funnits så hade de hetat t ex UAFX, men detta har alltså aldrig existerat.

Y6 och X16 kan inte gå i multipel. Kopplen är däremot desamma så de går att koppla samman.

Det kan påtalas att man i Danmark däremot har motorvagnar där elversion och dieselversion multipelkörs. Det gäller IC3- (DSB litt MF) och IR4-tågen (DSB litt ER) som de regelbundet kör i multipel med varandra. När man står på en station och ett sådant "blandtåg" avgår så hajar man till över de så olika motorljuden som de olika delarna av samma tåg ger ifrån sig :-)


Hela tråden: