Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin? (Fordon: vagnar)

av HP, Tuesday, March 09, 2021, 12:15 (1142 dagar sedan)

Hej!
Jag håller på att grotta ned mig i gardin- och sofftyger i SJs vagnar, 50-70-tal. Tygprover med artikelnummer har vi, och i vissa fall även hur kombinationer av kulör och typ av sofftyg med vilken typ av gardin man ansåg passade. Tydligen var det banavdelningens arkitektkontor som hade hand om detta på 60 och 70-tal.

Frågan är vilken avdelning inom SJ som sa åt maskinavdelningen vilket tyg, vilka gardiner, och vilka kulörer en vagn skulle ha vid en revision?

Att det styrdes är jag helt säker på, däremot är jag inte lika säkert på hur man hanterade en B8 kring 1970. Om den kom in för revision i Malmö, var det upp till huvudverkstaden att själva bestämma om vagnen skulle kläs om, samt med vilket (av godkända och lagerförda) tyger? Valde man själv mellan rött och blått tyg med passande gardiner, eller styrdes varje B8-individ uppifrån om detta när en vagn fick R4?

Jag har med vårt arkivs hjälp letat i bland annat Stig Lundins efterlämnade samling med dokument, och det verkar som att sakgrupp 4416 "inre utrustning" kan vara ett spår. Där finns undersakgrupper som 44162 som behandlar möbler, och 44163 gardiner. Även 444 som är personvagnar med undergrupp 4441 1-klass och 4442 2-klass är nog spår att följa. Nu är inte allt Lundins uppackat, sorterat och sökbart än, men är det någon som råkar ha något på detta eller är sugen på att forska i landsarkivet så blir ingen gladare än jag!

Det jag söker alltså är:
-Vilka tyger och gardiner användes när, och i vilka vagnar?
-Finns det komplett dokumentation på vilka tyger som användes ihop med vilka gardiner?
-När bestämdes att alla äldre nitade och svetsade stålvagnar bytte färg från beiga väggar till grå (hyllor som var mörkbruna blev mörkgrå). Jag vill tro 60-tal, men finns det någon som vet mer detaljerat?

Och som sagt, vi pratar om 50-70-tal. Jag *tror* att det ligger till ungefär så här:
-Äldre tyger köptes in till och med att 60-talsvagnarna kom, sedan gjorde man slut på lagren på dem.
-Med 60-talsvagnar, Y3 och X9 kom de klassiska randiga tygerna som var rödorangea, bruna, gröna och blå. Och dessa kom då att användas på övrigt också.
-Gardiner på 40-50-tal innan 60-talarna, gröna poplin det som var 2 klass efter 1956 och bruna, med våffligt mönster i 1 klass.
-Med 60-talarna kom de klassiska randiga gardinerna som var grön, blå, eller röd/brun-randiga. Dessa användes på alla äldre vagnar tills de slopades slutet av 80-talet.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Hela tråden: