Om fällbommar (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Thursday, March 11, 2021, 22:09 (1135 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - -

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)
- - -
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.


Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.


Nja, sedan 1 december 2017 säger vägmärkeskungörelsen, i 6 kap.:

= = = = =
8 § Bommar vid korsning [min fetning] med järnväg eller spårväg är följande:
- - -
Y3 Bom
[figur med bom som är gul med tre röda fält och med röd lykta]
- - -
= = = = =

Det där med blåvita bommar vid plattformsövergång (eller annan korsning), det stämmer helt enkelt inte med vägmärkesförordningen.
/up

Inte efter 2017, nej. :-)

Å andra sidan är det ett märkligt tilltag att genom en lagändring plötsligt göra dessa bommar illegala.


Hela tråden: