Om fällbommar (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Friday, March 12, 2021, 07:14 (1139 dagar sedan) @ Harald

I kungliga järnvägsstyrelsens bestämmelser för vägbommar år 1907.

9. Bommar skola alltid kunna från nedfälldt läge lyftas för hand af vägfarande till omkring 60 grader mot horisontalplanet.

Jag förmoder att syftet med detta är att få ut fordon som fastnat mellan bommarna.

18. Bommarna skall vara målade i blått + gult i spiralformigt vridna band, eller helt vita eller helt gula.

När ändrades denna bestämmelse ? Jämför med hinderpålarna som ursprungligen var blå-gula.

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)

Textstorlekar
2 § Text på baksidan av Y3, bom, ska anges med tecken som är minst
0,06 meter höga.
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.


Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.


Ordet "plankorsning" används inte i Transportstyrelsens föreskrift. Rubriken på kapitlet är "Säkerhetsanordningar i korsningar med järnväg eller spårväg". Föreskriften är en tillämpningsföreskrift till Vägmärkesförordningen som namnet till trots "innehåller bestämmelser om anvisningar för trafik och utmärkning på väg och i terräng". Så reglerna gäller nog även för korsningar med gångvägar. Ska man vara riktig paragrafryttare är väl frågan om de inte gäller för plattformsövergångar också.

Och även för spårkorsningar? :-)


Hela tråden: