Rester av MSJ (Bana)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 17, 2021, 17:42 (1130 dagar sedan)

I Veberöd på fd MSJ ligger en hel del spår kvar trots nedläggningen för 48 år sedan. Förutom sträckan Björnstorp - Veberöd, som används för dressincykling fram till Tegelmästarevägen, ligger spåret kvar i stort sett ända fram till korsningen med Dalbyvägen (väg 102, fd rv 11, fd rv 12). Efter Dalbyvägen tar ICAs parkering vid men sedan finns huvudspåret och ett sidospår kvar inne på det gamla stationsområdet fram till bäcken. Även stationshuset finns kvar (idag förskola) samt plattformar. Kanske ligger spåret också kvar under asfalten vid industrierna men sedan dyker de upp igen och löper vidare mot Sjöbo åtminstone någon kilometer fram till den fd banvaktsstugan Ljungen vid korsningen med gamla rv 11 (12). Idag fångade jag denna bild vid km 35 (och km-tavlan finns kvar) när jag riktar kameran mot Björnstorp - Dalby - Malmö. Både till vänster och höger en bit framåt i bilden låg tegelbruk, som sedan länge är nedlagda. Dessa hade spårförbindelse. Bakom mig har jag Dalbyvägen. Tänk att så mycket finns kvar efter nästan ett halvsekel!
[img]images/uploaded/20210317164026605230fa1aa3d.jpg[/img]


Hela tråden: